wz



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY 2017 NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Skoro to vypadá, že o pořádání kdysi prestižní akce při příležitosti zahájení cyklistické sezóny na stezce Brno-Vídeň nemá žádná z členských obcí zájem. Jak jinak si vysvětlit, že se tento cykloevent pořádá i v roce 2017 v Hevlíně a Laa/Thaya? Překvapivý je i termín, který bude ještě dubnový, konkrétně v sobotu 29. dubna 2017. Kromě kulturního programu bude k hlavním lákadlům patřit návštěva vodního hradu v Laa, který během uplynulých letech prošel sanací a opravami. A na šťastlivce čekají výhry ve slosovatelné soutěži.
Další informace, vč. případné změny programu, jsou dostupné na internetových stránkách www.brnoviden.cz.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY 2016 NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Pouze po uplynutí pouhých 2 let se Hevlín znovu stává místem setkání cyklistů v rámci tradičního zahájení sezóny na cyklistické stezce Brno-Vídeň. V roce 2016 bude akce pořádána v sobotu 7. května a v rámci programu dojde opět i k návštěvě sousedního města Laa (nakonec, bohužel, bez avizované exkurze do pivovaru).
Další informace, vč. případných aktualizací programu, jsou k dispozici na internetových stránkách www.brnoviden.cz.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY 2014 NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Tradice setkávání cyklistů při zahájení a ukončení sezóny na cyklotrase Brno-Vídeň stále přetrvává. Zahájení sezóny je letos naplánováno na sobotu 3. května 2014, kdy se po letech pořadetelství vrací do Hevlína. Na programu jsou tradiční záležitosti, tj. proslovy, prezentace obce a okolí, společná jízda k sousedům do Laa, nabídka občerstvení a chybět nebude ani kulturní program. Poprvé je však zajištěn i cyklobus, který umožní návrat cyklistům ze vzdálenějších míst, jimž už na zpáteční cestu nevystačí síly nebo si nebudou chtít odepřít pár skleniček vína.
Podrobnější informace o akci jsou k dispozici v letáku, který je umístěn na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz nebo na stránkách Obce Hevlín.



 
01.07.2013 ROZŠÍŘENÍ ÚZEMNÍ PLATNOSTI 24HODINOVÉ JÍZDENKY PODYJÍ

V tarifu IDS-JMK došlo s platností od 1. července 2013 k drobné úpravě platnosti 24hodinové oblastní jízdenky PODYJÍ. Pro obyvatele západní části Znojemska je to příznivá informace, protože tato cenově atraktivní jízdenka nyní platí i pro zóny 550, 560, 570 a 580. Na jízdenku lze nyní cestovat prakticky téměř po celém území bývalého okresu Znojmo. A nejen to, jízdenku lze využít i pro cesty do rakouských měst Laa and der Thaya či Drosendorf (sezónní provoz) a nebo do Moravských Budějovic, které již patří do kraje Vysočina.

Zónová platnost jízdenky PODYJÍ, jejíž cena je i nadále 100 Kč, je nyní následující:
550, 560, 570, 580, 800, 810, 812, 815, 817, 818, 820, 822, 823, 825, 829, 831, 832, 833, 835, 837, 839, 843, 845, 847, 855, 857, 867, 877.

Další informace o turistických jízdenkách jsou na stránkách IDS JMK. Mapu s vyznačením platnosti jízdenky si lze prohlédnout např. v dokumentu na stránkách vranov-region.cz (v mapě však není vyznačena zóna 877, do níž spadá rakouské městečko Drosendorf).



 
01.01.2012 NOVÉ TURISTICKÉ JÍZDENKY IDS-JMK

Jsou ty tam doby, kdy bylo možné cestovat na jízdenku za pouhých 130 korun třeba na druhý konec Moravy. Časy atraktivních víkendových jízdenek SONE+ pro Os a Sp vlaky se už asi nevrátí a ty současné verze jsou použitelné jen ve specifických případech. Pro turisticky pojaté cesty se jako náhrada dají použít alespoň síťové jízdenky, které jsou v nabídce Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Jejich územní platnost je sice omezena rozlohou kraje (s drobnými přesahy), přesto však nabízí realizaci zajímavých cest. Přiznejme si totiž, že na běžné jízdenky, jejichž max. platnost je 3 hodiny, se při nepříliš dobrých návaznostech spojů moc daleko dostat nedá.

Základní verze časových jízdenek je v nabídce již dlouhou dobu:

• Jízdenka na všechny zóny, která stojí 190 korun, platí 24 hodin od označení (nebo prodeje u řidiče) ve všech dopravních prostředcích IDS-JMK. Lze na ni tedy cestovat vlaky, autobusy, trolejbusy i tramvajemi. V nepracovní dny mohou tuto jízdenku využít až dva dospělý a spolu s nimi až tři děti mladší 15 let.
• Jízdenka na všechny zóny, vyjma brněnských zón 100+101, stojí 150 korun, platí také 24 hodin od označení (nebo prodeje u řidiče) ve všech dopravních prostředcích IDS-JMK. V nepracovní dny na ni mohou cestovat rovněž až dva dospělý a tři děti mladší 15 let. Tato jízdenka se ale nedá použít na cestách přes Brno.
• Oblastní varianty jednodenních jízdenek za cenu 100 Kč byly zavedeny teprve v lednu 2012. Platnost a podmínky použití je stejná jako u výše uvedených nabídek (tzn. platnost 24 hodin od označení, v nepracovní dny pro 2 dospělé a až 3 děti do 15 let), jen územní platnost je podstatně menší. Pro rakouské příhraničí existují tyto varianty jízdenek:
- PODYJÍ: platí v zónách 800, 810, 812, 815, 817, 818, 820, 822, 823, 825, 829, 831, 832, 833, 835, 837, 839, 847, 857 a 867. Tato jízdenka tedy pokrývá širší okolí Znojma od Uherčic až po Dyjákovice či Božice. Při cestování z Hevlína je tedy nezbytné dokoupení dvouúsekové jízdenky do Dyjákovic nebo dvouzónové jízdenky při cestách přes Hrušovany a dále vlakem směr Znojmo.
- PÁLAVA: platí pro zóny 530, 535, 537, 540, 545, 550, 551, 552, 555, 560, 561, 562, 565, 570, 571, 572, 575, 580, 582 a 585. Územní platnost jízdenky je vymezena rakouským městem Laa an der Thaya, Hevlínem, Hrušovany nad Jevišovkou, Jiřicemi, Diváky, Velkými Pavlovicemi, Velkými Bílovicemi, Břeclaví a Lanžhotem. Z Hevlína lze s využitím této jízdenky cestovat např. na Pálavu, do Lednickovaltického areálu, v zimě za lyžováním do Němčiček.

Další informace o turistických jízdenkách jsou na stránkách IDS JMK, zde je ke stažení i mapa s vyznačením tarifních zón.



 
12.12.2010 VSTOUPIL PLATNOST NOVÝ JÍZDNÍ ŘÁD

Hevlín, který je od 1.7.2010 dopravně obsluhován pouze autobusovými linkami integrovanými do systému IDS JMK, nepotkaly při tradiční změně jízdních řádů žádné významné novinky. Počet spojů je celkem dostatečný, s návazností na přípoje je to už horší, zejména o víkendech. Pro nezanedbatelnou skupinu cestujících zůstává i nadále hlavním přepravním prostředkem vlak, ovšem s nutností zajištění individuální přepravy k železniční stanici Hrušovany. To se týká hlavně víkendových relací ve směru Moravský Krumlov nebo Břeclav. Jízdní řády tratí 244 i 246 rovněž žádné revoluční změny nepostihly, sezónně byl zrušen pouze jeden pár sobotních večerních vlaků v úseku Hrušovany nad Jevišovkou - Miroslav.
Tarif IDS JMK zůstává beze změn, naopak výraznou redukci postihla nabídka komerčních produktů Českých drah. Od 12.12.2010 již není možné cestovat na oblíbené síťové jízdenky SONE+ ve verzi pro Os a Sp vlaky. Celosíťová verze SONE+ zůstává v platnosti, dokonce se rozšiřuje její použitelnost i na dny státem uznaných svátků, výrazně se však zvyšuje její cena, a to z původních 450,- na 550,- Kč. Dalším rušeným produktem jsou krajské síťové jízdenky Regionet. Místo nich začaly ČD nabízet předražené jízdenky SONE+ region a ČD NET region za ceny 250,- Kč, resp. 200,- Kč. Pro srovnání, jízdenka obdobného charakteru pro celou IDS (kromě většiny vlaků ji lze použít i v regionálních autobusech a MHD) vyjde v obou případech jen na 190,- Kč.



 
UKONČENÍ SEZÓNY 2010 NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

2. října 2010 proběhne tradiční rozloučení s cykloturistickou sezónou, které pořádá sdružení Cyklistická stezka Brno-Vídeň.Po čtyřech letech se tato akce konečně pořádá v termín, který nekoliduje s jinou významnou zářijovou akcí - Dnem železnice. Cílem etapových jízd se startem v Brně a Hevlíně je letos obec Brod nad Dyjí. Trasa z Hevlína je dlouhá asi 25 km, vede nenáročnou rovinatou krajinou přes Nový Přerov a Novosedly, zájemci si ji však mohou prodloužit o atraktivní úsek vedoucí údolím pod Dunajovickými kopci. Začátek programu, který proběhne na místním hřišti, je plánovaný na 12:45. Další informace jsou přehledně uvedeny v pozvánce, která je zveřejněna na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.



 
ROZŠÍŘENÍ IDS JMK NA ZNOJEMSKO, REVOLUCE V DOPRAVĚ PRO HEVLÍN

Poslední červnový den se rozloučíme s naší lokálkou. V podvečerních hodinách odjede z Hevlína poslední (otázka, zda navždy?) oficiální vlakový spoj. Následný den pak bude zaveden zcela nový dopravní systém, který však už v jiných částech kraje úspěšně funguje.
Tak jako vše, není ani tento systém dokonalý, přesto pozitiva převládají. Cestující mohou cestovat na jednu jízdenku vlaky, autobusy i prostředky MHD, tím se cestování stává levnějším, zejména na delší vzdálenosti a při následném využití MHD. Zvýší se četnost spojů, především o víkendech. Poprvé bude možné veřejnou dopravou cestovat do sousedního města Laa (doufejme, že s lepší odezvou, než byl pokus začátkem 90. let s linkou provozovanou sdružením IGL).
IDS JMK je prezentován i jako systém s dobrou návazností spojů, což ovšem v případě Hevlína tak úplně platit nebude (např. víkendové relace Hevlín - Mikulov budu mít i nadále neúnosně dlouhé přestupní prodlevy v Hrušovanech a nebo se bude muset cestovat velkou objížďkou přes Pohořelice). Mezi dalšími nevýhodami můžeme uvést např. neexistenci slev pro důchodce a dražší jízdné na velmi krátkých vzdálenostech. V počátku zavádění IDS bude asi potřeba počítat s jistými provozními problémy, které se ale postupně snad bude dařit řešit.

Hevlín bude obsluhován dvojicí autobusových linek, č. 104 (Laa - Hevlín - Pohořelice - Brno) a 820 (Hevlín - Jaroslavice - Znojmo). Cestující mohou využít zastávky na náměstí a u cihelny (na znamení). Velký potenciál by určitě měla i zastávka u obchodních center v bývalé bezcelní zóně, kterou by mohli využívat nejen zákazníci, ale i dojíždějící zaměstnanci. Smůlu mají i ti, kteří by chtěli z Laa pokračovat vlaky ÖBB dále do vnitrozemí, návaznost mezi autobusy IDS a spoji S-BAHN je tristní, zejména o víkendech. Z tohoto hlediska je dopravní koncept trochu nepromyšleně zacílen pouze na návštěvníky termálních lázní v Laa.

Cena jízdenek se bude odvíjet od počtu projetých zón, v krátkých relacích i tzv. úseků, které jsou vyznačeny v tabulkových jízdních řádech. Cestujícím na krátké vzdálenosti se výdaje na jízdenky zvýší, zatímco v delších relacích nabídne IDS většinou nižší ceny, než doposud.
Např. jízdenka z Hevlína do Hrušovan vyjde na 18 Kč (2 projeté zóny). Cestující do Znojma si mohou vybrat, zda dají přednost přímému autobusovému spojení přes Jaroslavice, či zůstanou věrni tradičnímu směru přes Hrušovany, kde přestoupí na vlak. Cena je pro obě relace stejná - 37 Kč za 5 projetých zón (vč. možnosti pokračovat znojemskou MHD). Stejně mohou postupovat i cestující do Brna, kteří teoreticky i nadále budou moci přestupovat na vlak v Hrušovanech, rychlejší (a o malinko levnější) však bude pokračovat autobusem buď přímo do Brna, nebo do Pohořelic, kde budou navazovat další autobusové spoje (od Znojma a od Mikulova). Cena jízdenky do krajského města vyjde na 62 Kč za 9 projetých zón (opět s možností pokračovat brněnskou MHD).
Ceny jízdenek pro další relace zjistí cestující z mapy s členěním na zóny a ceníku - vše a mnoho dalších důležitých informací je k dispozici na internetových stránkách www.idsjmk.cz. Na těchto oficiálních internetových stránkách je ke stažení, mimo jiné, i informační brožura, která byla v polovině června distribuována do všech domácností v obcích, kde k rozšíření IDS dochází. Tato nabízí k vystřižení pamětní jízdenku, na kterou je možné cestovat ve vybraný den mezi 1. a 4. červencem zdarma, a nový koncept dopravy si tak vyzkoušet.

Kromě standardních jízdenek existuje i nabídka jízdenek časových a síťových. Pro turistický ruch je vhodná zejména jednodenní jízdenka platná pro všechny zóny, která stojí 190 Kč, resp. 150 Kč (tento druh jízdenky neplatí v brněnských zónách 100 a 101). V nepracovní dny na tuto jízdenku mohou cestovat dva dospělí cestující a až tři děti mladší 15 let, jedná se tak vlastně o jakousi obdobu populární jízdenky SONE+.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY 2010 NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Tradiční akce pro příznivce cyklistiky se letos koná 1. května, tedy v den, kdy většinou probíhá řada dalších kulturních a sportovních akcí. Přesto si určitě cyklisté z blízkého okolí i ze vzdálenějších končin Jihomoravského kraje do Hrabětic, které jsou letos místem srazu, cestu najdou. Trasa pro cyklisty z Hevlína je vedena po bývalé signálce a po vedlejší komunikaci vedoucí od konzervárny Novák, celkem měří asi 10 km. Zahájení akce na hrabětickém fotbalovém hřišti bude ve 13 hodin. Kromě tradičních proslovů, vystoupení mažoretek a produkce živé hudby, se mohou cyklisté vydat na tématické okruhy v blízkém okolí, mj. i na Kalvárii, památku, která v poslední době prošla kompletní rekonstrukcí.
Podrobnější informace najdete na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.



 
13. PROSINEC 2009 - NOVÝ JÍZDNÍ ŘÁD

Změna jízdního řádu železniční i autobusové dopravy, která vstupuje v platnost dne 13. prosince 2009 přináší jistá provizorní řešení, která překlenují období před rozšířením IDS JMK na Znojemsko. Možnost cestování na pásmové jízdenky podle (snad) taktových jízdních řádů se dočkáme až 1. července 2010. Toto datum bude pro Hevlín přelomovým, neboť bude ukončen provoz na železniční lokálce do Hrušovan. Snad aby si cestující na autobusy zvykali již nyní, prořídl již i železniční jízdní řád současný.

Podíváme-li se na nový jízdní řád z pohledu turisty, který se občas vypraví na víkendový výlet vlakem, budeme nepříjemně překvapeni několika novinkami. Např. při cestě z Hrušovan do Brna vzniká nový přestupní bod v Miroslavi. Navíc, vozbu téměř všech vlaků v úseku Hrušovany - Miroslav bude zabezpečovat sólo motorový vůz řady 810 (resp. 809, ex "hevlínka"), což představuje jistá omezení, např. v případě přepravy jízdního kola. Příznivcům cyklistiky přináší 13. prosinec i další nepříjemnou novinku. Od tohoto data nebude v Hrušovanech fungovat úschovna zavazadel, vydat se tedy na nejbližší železniční stanici na kole bude prakticky nemožné.
Nabídka spojů na tratích č. 244 (Brno - Hrušovany nad Jev.) i 246 (Břeclav - Znojmo) zůstává téměř shodná, jako tomu bylo v období platnosti grafikonu 2008/09. V Břeclavi se mírně zlepšuje návaznost na přípoje směr Přerov, Znojmo zase nabízí v médiích hojně propagované přímé spojení s Vídní. Žádné významnější novinky nepřináší ani tarif Českých drah.



 
ZÁŘÍ 2009 PŘINÁŠÍ TRADIČNÍ CYKLISTICKÉ A ŽELEZNIČNÍ AKCE

Také letošní září se koná několik tradičních akcí. Poslední sobota v měsíci je vyhlášena jako DEN ŽELEZNICE, letos termín vychází na 26.9.2009. V tento den je možné cestovat za velmi výhodných podmínek, platí to ovšem pro skupiny v počtu 3 až 5 cestujících, na síťové jízdenky SONE+ se totiž nevztahuje omezení pro max. počet cestujících starších 26 let.
26. září 2009 se bude konat také setkání cyklistů, kteří symbolicky ukončí sezónu na stezce Brno-Vídeň. Cílem etapové jízdy bude tentokrát obec Jevišovka, která je od Hevlína vzdálená asi 13 km. Podrobnější informace jsou uvedeny v pozvánce na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.
Další tradiční událostí pro fandy cyklistiky, tentokrát spíše té závodní, se bude konat již o týden dříve, tedy 19. září. Cyklobraní 09 bude probíhat rovněž v Jevišovce.
Aby byl výčet akcí úplný, je třeba zmínit i přeshraniční setkání cyklistů, které je již za námi, konalo se 5. září v Hevlíně. I přes nepříznivé povětrnostní podmínky se společné vyjížďky, s cílem ve sklepní ulici Galgenberg, vydala asi padesátka cyklistů všech věkových kategorií.



 
OD 21. ČERVNA 2009 VÝHODNĚJŠÍ CESTOVÁNÍ S VYBRANÝMI JÍZDENKAMI

Na letní období od 21. 6. do 22. 9. 2009 připravily České dráhy několik změn, které v určitých relacích mohou zlevnit cestování po železnici. Mezi nejvýznamnější nabídky patří rozšíření platnosti síťové jízdenky SONE+ (jen verze pro Os a Sp vlaky za cenu 150 Kč, platí pro dva dospělé cestující) i na jiné dny, než sobotu či neděli, a snížení ceny za síťovou krajskou jízdenku RegioNET ze 150,- Kč na 99,- Kč. Oba jízdní doklady je oproti běžným jízdenkám výhodné použít např. při cestě do Brna a zpět v průběhu jednoho dne, v případě jednotlivce RegioNET, v případě dvojice SONE+. Snížení cen obyčejného i zákaznického jízdného na úroveň loňského léta příliš velkou úsporu nepřinese, v průměru se totiž jedná o zanedbatelnou slevu 2 Kč.
Více v oficiální tiskové zprávě na serveru www.ceskedrahy.cz
Doplněno: Akční nabídky (SONE+ i ve všední dny a Regionet za 99,-) jsou prodlouženy až do 12.12.2009.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

První květnová sobota je již po několik let tradičním dnem slavnostního zahajování provozu na cyklistické stezce Brno - Vídeň. Letošní sraz přátel zdravého pohybu se uskuteční 2. května v obci Novosedly, konkrétním místem setkání je Vinařství Marcinčák. Trasa z Hevlína do Nového Přerova je vedena po bývalé signálce, z Nového Přerova pak po málo frekventované silnici III. třídy, měří asi 18 km a jízda vesměs po rovině zabere přibližně hodinu.
Podrobnější informace o akci jsou k dispozici v letáku zveřejněném na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.



 
14. PROSINEC 2008 - NOVÝ JÍZDNÍ ŘÁD

Druhý prosincový víkend přináší již poněkolikáté změnu jízdního řádu a to nejen vlakového. Jelikož jsou stránky hevlin.unas.cz zaměřeny na cestování, následující přehled novinek a změn bude zaměřen na tento úhel pohledu:

Provoz hevlínské lokálky bude i přes původní negativní stanoviska JM kraje zachován. Využitelnost vlaku však bude sporná, dobré přípoje zůstávají na Znojmo, při cestování ve směru na Břeclav a Brno je však stále nutné počítat s dlouhými přestupními pauzami (v dopoledních hodinách, někdy až 70 minut!). K dispozici jsou aktuální jízdní řády ve formátu *.xls (ms exel).
Významným prvkem, který ovlivňuje nový jízdní řád, je rozšíření integrovaného dopravního systému JM kraje (IDS-JMK). Hrušovansko sice pokryto dosud není, avšak na jeho dopravní situaci se projevuje začlenění Břeclavska. Právě přípoje v Břeclavi navazují výborně ve směru na Brno, naopak se citelně zhorší návaznost spojů ve směru Otrokovice a Přerov.
Dochází k významným časovým posunům u většiny spojů ve směru Břeclav-Znojmo, díky čemuž probíhá křižování vlaků ve stanicích Mikulov na Moravě a Hrušovany nad Jevišovkou. U některých ranních spojů však, bohužel, zůstává starý systém křižování (Valtice - Novosedly - Hodonice).
V tarifu Českých drah dochází k mírnému zdražování obyčejného i zákaznického jízdného. Atraktivní síťové jízdenky SONE+ zdražují ze 130 Kč na 150 Kč (verze pro Os a Sp vlaky), resp. ze 440 Kč na 450 Kč (jízdenka pro všechny kategorie vlaků), podobné zvýšení cen postihuje i jízdenky REGIONET (nová cena 150 Kč pro jednu osobu, 300 Kč pro 2 až 5 cestujících) a ČD NET (nově 450 Kč / 900 Kč).
Další informace jsou k dispozici na www stránkách Českých drah (včetně možnosti stáhnuti elektronického JŘ pro Windows - zdarma).



 
27. ZÁŘÍ 2008 - DEN CYKLOTURISTIKY I ŽELEZNICE

Poslední sobotu v měsíci září má již po několikáté v kalendáři akcí vyhrazeno Sdružení "Cyklistická stezka Brno-Vídeň" pro setkání cyklistů v rámci symbolického ukončení sezóny na stejnojmenné cyklostezce. Letos připadá cíl etapových jízd z Brna a z Hevlína na město Židlochovice. Podrobnější informace naleznou zájemci na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.
Další tradiční záležitostí ve stejný den je DEN ŽELEZNICE, do kterého se zapojují zejména České dráhy nabídkou různých netradičních exkurzí a výstav. Zájemcům o cestování vlakem se tento den nabízí využití síťové jízdenky SONE+ pro až 5 cestujících bez omezení věku.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

První květnová sobota je již po několik let tradičním dnem slavnostního zahajování provozu na cyklistické stezce Brno - Vídeň. Letošní setkání přátel zdravého pohybu se uskuteční 3. května v příhraniční obci Nový Přerov, konkrétně v nově otevřeném cyklokempu Jáňův dvůr. Trasa z Hevlína do Nového Přerova je vedena po bývalé signálce a měří asi 15 km, jízda vesměs po rovině tak zabere 45 minut až hodinu.
Podrobnější informace o akci jsou k dispozici v letáku zveřejněném na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.
Další tradiční akce, jízda historického parního vlaku "Pálavský okruh" po trase Brno - Hrušovany n. Jev. - Mikulov - Lednice - Mikulov - Břeclav - Brno, se v letošním roce termínově posouvá až na den státního svátku (čtvrtek 8. května). V čele vlaku posíleného i o vozy vhodné pro přepravu jízdních kol se po dvouroční přestávce objeví parní lokomotiva 475.101 Šlechtična. V úseku Hrušovany nad Jevišovkou - Novosedly - Mikulov je průjezd tohoto vlaku naplánován na dobu mezi 10:39 - 11:05. Více na www.cd.cz.



 
VELETRH GO/REGIONTOUR, BRNO

Jak už se stalo tradicí, v úvodu ledna 2008 bude patřit areál brněnského výstaviště fanouškům cestování a poznávání turistických lokalit nejen v tuzemsku. Ve dnech 10. až 13. ledna 2008 proběhnou další ročníky mezinárodního veletrhu průmyslu cestovního ruchu a mezinárodního veletrhu turistických možností v regionech. Pro širokou veřejnost bude areál BVV zpřístupněn o víkendu, tj. 12. a 13. ledna.
Nejvhodnějším dopravním prostředkem na tyto veletrhy je vlak s využitím jízdenky s akviziční slevou VLAK+, pro skupiny SONE+ nebo Regionet. Další informace lze získat na www stránkách http://www.bvv.cz/regiontour.



 
21. PROSINCE 2007 VSTUPILA ČR DO SCHENGENSKÉHO PROSTORU

"Možná se nám po obci začnou promenádovat Turci nebo jiní imigranti." - takto předpovídal nástin událostí hevlínský starosta pro deník MF DNES vydaný 30. listopadu 2007. Po přečtení prosincového vydání Hevlínského zpravodaje museli být občané vyděšeni ještě víc, a nebo si naopak kladli otázku, jak to asi je s duševním stavem osoby, která by měla obec důstojně reprezentovat. Děti vracející se z diskotéky s kudlou v zádech a Hevlín pod nájezdem drogových dealerů - tyto pseudovize JUDr. Noska nepotřebují komentář. Je jasné, že mnozí obyvatelé Hevlína viděli situaci, kdy doslova mizela státní hranice, neradi, zvlášť ti, kteří se na její ostraze aktivně podíleli v období tzv. železné opony. Ale vývoj integrace naší republiky do Evropy byl naštěstí nezvratný a tak 21. prosince roku 2007 konečně padlo jedno velké omezení - ČR vstoupila do Schengenského prostoru a tím víceméně zanikly hranice.
Podrobná problematika zapojení České republiky do tzv. schengenské spolupráce je nad rámec těchto stránek, případní zájemci se s ní mohou seznámit na portálu www.euroskop.cz/schengen, zde si pouze představíme nástin možností, které se touto významnou událostí obyvatelům i návštěvníkům Hevlína otevřou.

Zmizí kontroly na hraničních přechodech, přesto však bude nutné mít sebou platný doklad totožnosti, namátkové kontroly osob budou pokračovat i nadále a to na bývalých hraničních přechodech i ve vnitrozemí obou států.
Přestože se naskytne možnost volného překračování hranic s Rakouskem prakticky kdekoliv, jistá omezení tu budou přetrvávat i nadále. Tím nejvýznamnějším je přirozená překážka, kterou tvoří řeka Dyje (nebo Mlýnský náhon / Mühlbach), tím dalším pak zákaz vstupu na soukromé pozemky, či nízká propustnost území vhodnými cestami.

Vhodná (a dříve zapovězená) místa k překročení hranic v širším okolí Hevlína jsou např.:
- jižně od obce Dyjákovice, kam vede asfaltová silnice kolem pěchotního srubu MJ-S-15, po mostech překonává Dyji i Mlýnský náhon a navazuje na systém polních cest na rakouské straně - vhodné pro pěší i cyklisty;
- v prostoru jižně od pěchotního srubu MJ-S-16, kam vede málo používaná polní cesta, na kterou při hranici navazuje polní cesta na rakouské straně, která vede kolem nafukovacího jezu malé vodní elektrárny na most přes Dyji (kousek od soutoku s říčkou Pulkau) - vhodné pro pěší i cyklisty;
- v prostoru snesené železniční trati - most přes Mlýnský náhon (Mühlbach), po kterém před několika desítkami let projížděly vlaky, sice obnoven nebyl (stejně jako hlavní železniční most přes Dyji, zde nezbývá nic jiného, než řeku překonat obcházkou přes silniční most), v blízkém dosahu se však nachází dvojí přemostění Mühlbachu, cca 350 metrů západním i východním směrem, v obou případech již na rakouském území - vhodné pouze pro pěší a v období vegetačního klidu;
- v místě, kde přestává být Mühlbach hraničním tokem (GPS přibližně 48°45'43,96"N 16°25'25,59"E), k soutoku Dyje a Mühlbachu se však dá i nadále dostat pouze přes jeden ze dvou mostů (buď most u Hevlína, či most situovaný necelý kilometr jižně od Trávního dvora, z obou míst pak vede k soutoku stará rozbitá asfaltka), po pravé hrázi je vedena málo využívaná cesta, která končí na hranicích, z rakouské strany vede do těch míst polní cesta kolem potoka - vhodné pro pěší;
- záplavovým korytem nebo po hrázi Dyje v místech, kde řeka krátce protéká rakouským územím (asi 3 km jižně od obce Jevišovka) - pouze na povolení vlastníka pozemků; vhodné pro pěší;
- za dostatečného vodního stavu na kanoi či kajaku přímo po řece Dyji - "tranzit" pro vodáky, kterým se naskýtá možnost splutí úseku ze Znojma až do ústí Horní nádrže vodního díla Nové Mlýny.



 
9. 12. 2007: NOVÝ VLAKOVÝ JÍZDNÍ ŘÁD I TARIF

Od 9. prosince 2007, tak jako tradičně v tuto dobu, dochází ke změnám jízdního řádu i tarifu na železnici i v autobusové dopravě. Z pohledu zájemců o cestování jsou důležité zejména změny, které připravily České dráhy. Za pozornost stojí zejména následující skutečnosti:
- V oblasti časových poloh odjezdů a příjezdů vlaků nedochází na tratích v širším okolí Hevlína k žádným významným změnám. Pokud u některých spojů dochází k časovým posunům, jedná se pouze o minutové záležitosti. Zaznamenáváme však i některá omezení, např. zrušení posledního večerního spoje do (z) Hevlína v neděli a omezení jízdy večerního vlaku po půl osmé z Hrušovan do Brna, který bude nově jezdit pouze ve víkendové dny.
- Tarif prochází změnou doslova revoluční. Některé jízdní doklady citelně podraží, jiné zůstávají zhruba ve stejné výši, spoustu jízdních dokladů však pořídíme za stejnou nebo i výhodnější cenu, než nyní. Končí tzv. pásmové členění tarifů, nově se cena za obyčejné, zpáteční i traťové jízdné vypočítává vždy z přesného počtu ujetých km. Dosud neatraktivní nabídka slevy IN-ZÁKAZNÍK začne být od 9. prosince více zajímavá.

Příklady cen vybraných relací:
obyčejná jízdenka Hevlín - Hrušovany n. Jev. jedním směrem zlevní z 16 na 14 korun (se slevou IN-zákazník zůstává cena stejná: 11 Kč), zpáteční jízdenka Hevlín - Hrušovany n. Jev. se zvýší z 21 Kč na 25 Kč (pro držitele zákaznické In-karty se snižuje na 19 Kč);
obyčejná jízdenka Hevlín - Znojmo jedním směrem podraží z 46 na 47 korun (se slevou IN-zákazník z 32 na 35 Kč), zpáteční jízdenka Hevlín - Znojmo se zvýší ze 61 Kč na 85 Kč (pro držitele zákaznické In-karty jen na 64 Kč);
obyčejná jízdenka Hevlín - Brno jedním směrem podraží z 88 na 92 korun (se slevou IN-zákazník z 62 na 69 Kč), zpáteční jízdenka Hevlín - Brno se však zvýší ze 117 Kč na 166 Kč (pro držitele zákaznické In-karty jen na 125 Kč).

Pro cestovatele, kteří rádi využívají vlak na svých výletních akcích nedochází prozatím k žádným významnějším změnám:
- Jednodenní síťové jízdenky SONE+, ČD NET i RegioNET zůstávají zachovány, navíc u dražší verze víkendové jízdenky SONE+ (za 390 Kč) dochází k rozšíření využitelnosti i ve vlacích EC a IC.
- Jen drobné změny nastanou v oblasti přepravních dokladů na jízdní kola - zachována je jednodenní síťová jízdenka pro přepravu kola jako spoluzavazadla, verze rozšířená i o možnost úschovy během přepravy bude stát také stejně (60 Kč), ovšem její doba platnosti se snižuje ze dvou na jeden kalendářní den.
- Zvýšení ceny se dotýká pouze tzv. Kilometrické banky (předplacených 2000 ujetých km), tento jízdní doklad zdražuje z 1400 na 1600 korun (pro nákup v počtu 5 ks však zůstává cena zachována).



 
UKONČENÍ SEZÓNY NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Tradiční ukončení sezóny 2007 na cyklistické stezce Brno - Vídeň se letos uskuteční přímo v Hevlíně. Akce je spojena se slavnostním otevřením nového Přeshraničního infocentra, před jehož budovou (na návsi) je připraven bohatý kulturní program. Více na internetových stránkách www.cyklobrnowien.cz.
Tato akce bohužel koliduje s rovněž tradičním "DNEM ŽELEZNICE", v rámci kterého se nabízí možnost velmi výhodného cestování pro skupiny až 5 cestujících bez omezení věku na obě verze síťových jízdenek SONE+. Podrobněji na www stránkách ČD.



 
ROZŠÍŘENÍ NABÍDKY SÍŤOVÝCH JÍZDENEK NA ŽELEZNICI

10. června 2007 vstupuje v platnost 2. změna jízdního řádu. Kromě drobných úprav jízdního řádu dochází i ke změnám tarifu a zavedení zcela nových produktů:

Změny u jízdenek SONE+: Snižuje se cena levnější varianty této oblíbené celodenní síťové jízdenky platné buď v sobotu nebo neděli (pro osobní a spěšné vlaky). Cena je snížena ze 160 Kč na 130 Kč. Naopak verze jízdenky platná i ve vlacích kategorie R a Ex zdražuje z 360 na 390 korun. Podmínky použití zůstávají stejné, omezení doznalo pouze cestování do německého příhraničí, což se cestujících z jihu Moravy prakticky netýká.

Nové jízdenky ČD Net a RegioNet: Tyto síťové jízdní doklady najdou své využití zejména při cestách mimo víkendové dny. Obě nabídky jsou velmi výhodné zejména pro skupiny cestujících v počtu 4 - 5 osob. ČD Net je síťová jízdenka platná na celém území České republiky ve všech kategoriích vlaků Českých drah (EC, IC, SC s příplatkem na tyto vlaky), jízdenka RegioNet má platnost omezenou, lze ji použít jen v osobních a spěšných vlacích a pouze ve vymezených oblastech, vždy malinko přesahujících hranice krajů (v případě JM kraje jsou hraničními stanicemi: Moravské Budějovice, Studenec, Křižanov, Bystřice nad Pernštejnem, Svitavy, Chornice, Nezamyslice, St. Město u Uh. Hradiště a Kunovice). Podrobnější informace a ceny jsou vyvěšeny na stránkách: ČD Net, resp. RegioNet.



 
ZAHÁJENÍ SEZÓNY NA CYKLOSTEZCE BRNO-VÍDEŇ

Slavnostní zahajování provozu na cyklistické stezce Brno - Vídeň patří již k tradičním akcím, které se každoročně konají v některé z obcí ležících na trase jmenované cyklomagistrály. Letos je termín této akce stanoven na 5. května 2007, místem konání setkání (cíl jízdy pelotonu cyklistů z Brna a z Hevlína) s kulturním programem bude, stejně jako na jaře 2006, v ATC Pasohlávky. Podrobnější informace nabízejí internetové stránky www.cyklobrnowien.cz.
Další atraktivní akce naplánovaná na tento den je (také již tradiční) jízda historického parního vlaku "Pálavský okruh" po trase Brno - Hrušovany n. Jev. - Mikulov - Lednice - Mikulov - Břeclav - Brno. V úseku Hrušovany - Mikulov je průjezd tohoto vlaku naplánován na dobu mezi 10:40 - 11:00. Více na www.cd.cz.



 
VELETRH GO/REGIONTOUR, BRNO

17. mezinárodní veletrh průmyslu cestovního ruchu a 16. mezinárodní veletrh turistických možností v regionech se koná ve dnech 13. a 14. ledna 2007 (pro odbornou veřejnost též 11., 12. 01. 2007). Místem konání je tradičně areál brněnského výstaviště.
Více informací o akci, na níž lze získat spoustu informací a tipů na cestování, je možné nalézt na www stránkách http://www.bvv.cz/regiontour.



 
OD 10. 12. 2006 S JÍZDEKOU SONE+ ZA 160,- KČ I VE SPĚŠNÝCH VLACÍCH

Počínaje platností nového jízdního řádu 2006/07 (od 10. prosince 2006) dochází k úpravám některých tarifních nabídek Českých drah. Nepříjemné bude zdražení zpátečního jízdného (např. zpáteční jízdenka Hevlín - Brno nově za 117,- Kč), zdraží i tzv. zákaznické jízdné (další hřebíček do rakve SHIT-nabídky ČD zv. In-karta). Novinka s propagačním názvem eLiška se jeví pro cestující z pohraničí jako bezpředmětná, naopak rozšíření využití obou jízdenek SONE+ potěší každého, kdo rád dělá celodenní výlety vlakem.
S jízdenkou SONE+ za 160 Kč bude moci dvojice dospělých cestujících využívat osobní a nově i spěšné vlaky. Ve víkendovém provozu na trati č. 244 (Brno - Hrušovany nad Jevišovkou) bohužel dojde ke zrušení všech spojů kategorie Sp, využití tak bude možné na vzdálenějších tratích, např. Brno - Uh. Hradiště, Brno - Vyškov (rychlíkové spoje, v nichž budou cestující odbaveni jako ve spěšných vlacích), atd.
Jízdenku SONE+ za 360 Kč může tentýž počet osob využít i ve spojích vyšší kategorie (kromě rychlíků a expresů nově i ve vlacích IC, EC, SC), podmínkou je však zakoupení místenky.



 
NOVÉ CYKLOSTEZKY V OKOLÍ JEVIŠOVKY

V podzimních měsících roku 2006 se v nejbližším okolí obce Jevišovky (12 km od Hevlína) vybudovalo několik nových komunikací, které rozšiřují možnosti cyklistiky a bruslení na kolečkových bruslích:

1) Nová spojovací cesta mezi severovýchodním okrajem obce a betonovou lávkou přes řeku Dyji (též nově postavený limnigraf). Nového asfaltového koberce se dočkala i bývalá panelová cesta, jež k předmětné lávce vede od kostela sv. Kunhuty kolem soutoku Jevišovky a Dyje a závlahové čerpačky. Za mostem navazuje zpevněná šotolinová cesta k fotbalovému hřišti v obci Novosedly. Tato trasa výrazně zkracuje cestu ve směru Hevlín - Pasohlávky, navíc nabízí napojení na málo využívanou lesní komunikaci, která vede od okraje oploceného remízku (poblíž lávky přes Dyji) severním směrem kolem hájenky Žofka do Drnholce.

2) Nová cca 2,5 - 3 m široká cesta z jihozápadního okraje obce vedoucí souběžně s tokem říčky Jevišovka. Kvalitní asfaltová komunikace s válcovaným kobercem končí toho času na okraji katastru obce Jevišovka (též hranice býv. okresu), lze se z ní však alespoň napojit na silnici II. třídy č. 414 (Drhnolec - Hrušovany).

3) Opravený úsek na bývalé signálce, který byl v průběhu povodní 2006 zaplaven - lokalita "Za dráhou" v úseku asi 1,5 km ve směru od mostu přes Dyji k Hraběticím a lokalita "Za tratí" v délce cca 900 metrů k mostu přes Baštýřský potok.



 
DEN ŽELEZNICE 2006

Podobně jako v roce 2004 a 2005, také letos připravily České dráhy pro všechny cestující nabídku velmi levného cestování při příležitosti DNE ŽELEZNICE. V letošním roce tento den připadá na sobotu 23. září.

ZDROJ: http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=37026

U příležitosti konání Dne železnice 2006 vyhlašují České dráhy, a. s. na den 23. září 2006 tyto akviziční slevy:

1. SONE+
Oba druhy síťových jízdenek SONE+ (viz Tarif Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel TR 10, čl. 262 - 268) platí v sobotu dne 23. září 2006 v příslušných vlacích ČD pro 5 spolucestujících bez ohledu na jejich věk.
Ostatní podmínky dle tarifu TR 10 a SPPO platí v plném rozsahu. Tato akviziční sleva ČD neplatí ve vlacích VIAMONT, OKD a CONEX ani při cestování ve vyhlášených příhraničních úsecích, kde platí standardní podmínky zveřejněné v tarifu TR 10, čl. 269 a Zvláštním ujednání k TCV a TR 18.

2. SC+
Jízdenku se slevou SC+ může v sobotu dne 23. září 2006 použít v příslušném vlaku SuperCity maximálně 5 spolucestujících bez ohledu na jejich na věk.
Poznámka: Síťovou jízdenku SONE+ a jízdenku se slevou SC+ tedy může dne 23. září 2006 současně použít maximálně 5 spolucestujících starších 15 let (15+).